IP-telefoni optimalt för snabbväxande byggföretag

– Med molnbaserat system har växeln inga begr äsningar

Det snabbväxande byggföretaget Cator construction & services ab ville ha en växellösning med bra hänvisning och fick rådet av RingUp/ Linne Kontorsmaskiner AB att välja IP-telefoni och molnbaserad växel. – Nu har det blivit betydligt enklare att vidarekoppla samtal, säger Robert Nävermyr som är samordnare för telefonin på Cator.

Cator är ett typiskt tillväxtföretag i en mogen bransch. Företaget har valt att inrikta sig på konceptbyggnationer åt olika butikskedjor. På kundlistan finns kända varumärken som Pressbyrån, 7-eleven, Shell, Espresso House, Filippa K med flera. Cator tar hand om hela byggnationen vid nyetableringar, ända fram tills butiken öppnar. Sedan har de även serviceavtal med butikerna.
Företaget grundades 2010 i Göteborg och var från början sex anställda. Nu, fyra år senare, är det 38 anställda och omsättningen har passerat 100 Mkr. Dessutom har Cator även etablerat kontor i Stockholm och Höganäs.
– Vi har vuxit snabbt och vi fortsätter växa, fastslår Robert Nävermyr.
Företaget arbetar på den nordiska marknaden och har nu även tagit klivet ut i Europa när de nyligen byggde en butik åt Filippa K i Berlin.
När företaget var nyetablerat använde de sig av en enklare mobil växellösning.
I takt med att de blev fler medarbetare och nya kontor etablerades behövde de enannan lösning och vände sig till RingUp/ Linné Kontorsmaskiner AB i Göteborg.
– Eftersom det var ett företag under tillväxt föreslog vi en avancerad operatörsoberoende kommunikationslösning med IP-telefoni. Med IP-telefoni får Cator en molnbaserad växel som inte har några begränsningar i sin utbyggnad och som uppdateras med nya tjänster efterhand. Perfekt för ett företag som växer, säger Håkan Daal, säljare och delägare hos RingUp/ Linne Kontorsmaskiner.
Med IP-telefoni har de fått tjänster som gör vardagen lättare. Exempelvis ser den som kopplar ingående samtal om mottagaren är upptagen eller sitter i möte. När man nu finns på tre orter blir det också lättare att ta varandras samtal så att kunderna alltid får snabba svar.
– Nu har vi fått ett bra hänvisningssystem, fortsätter Robert Nävermyr.
Han tycker också det är en fördel att medarbetarnas mobilnummer är det som visas när de ringer ut.
– En del kunder tror det är telefonförsäljare som ringer när de ser ett fast växelnummer och svarar inte av den anledningen. Därför ville vi ha den här lösningen.
I höstas valde dessutom Cator att teckna ett nytt operatörsavtal.
– Bra täckning är viktigt eftersom vi arbetar så brett geografiskt, säger Robert.
Håkan Daal poängterar att Cator är väl uppdaterade när det gäller teknik med det senaste inom smartphones och surfplattor. Det senare använder företagets projektledare och snickare för att enkelt kunna ta emot och skicka mail, läsa ritningar på plats med mera.
– Företaget arbetar på ett modernt sätt och drar nytta av ny teknik som kommer ut, menar Håkan Daal.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår