Raka rör viktigt för H-d försäljaren

Ljudet från en Harley-Davidson Road King mullrar skönt även över telefonen. Tommy Westberg, H-D Sweden AB, svarar ute på Road Tour där han beinner sig för att visa upp nya modeller hos återförsäljare för både redan H-D frälsta och nya kunder som vädrar vår.
– Genom att synas på olika provkörningsevenemang mm, väcker vi nytt liv i intresset för produkterna. Enda nackdelen är att man inte hinner åka så mycket hoj själv säger Tommy.

Det säljs omkring 2000 stycken Harley-Davidson motorcyklar per år i Sverige. Hälften av försälj- ningen står H-D Swedens egna åf, ProBike- gruppen för, med butiker i Helsingborg, Mölndal, Jönköping och Stockholm. Sedan många år samarbetar H-D Sweden med RingUp/Callisto när det gäller telefoni och data. I praktiken innebär det bland annat att RingUp/Callisto underhåller beintliga system och installerar nya; nu senast i den nyöppnade jättebutiken i Sätra utanför Stockholm.
– Vi har slagit ihop två butiker och öppnat en helt ny på ett bra affärsläge. Jag vågar påstå att det är Sveriges största H-D butik med 3000 kvadratmeter försäljningsyta, säger Tommy.

Bra avtal

Kommunikationslösningarna varierar stort mellan butikerna. Sätrabutiken är av naturliga skäl modernast i sitt slag med en 30-kanals digital växel. Med den kan samtalen, via knappval, ledas till rätt avdelning på en gång. Kunderna upplever det som effektivt och för butikens del förenklar det hanteringen av inkommande samtal. Företaget har ett operatörsavtal, både för telefoni och datatraik, som RingUp/Callisto varit med och förhandlat fram redan från begyn- nelsen på 90-talet. Enligt Tommy har avtalet en mycket fördelaktigt prisbild.

Få finesser räcker

Alla samtal går via separata växlar på varje enskild butik. Diskussioner har förts om att synkronisera alla samtal, men motargumentet; att en person som ringer inom exempelvis Skåne inte vill hamna i Stockholm, har vägt tungt. – Vi är inte så extremt rörliga av oss att vi har behov av att alltid vara nåbara, däremot resonerar vi som vi tror att kunderna gör: Man ringer, vill få ett trevligt svar och en möjlighet att vänta eller lämna ett meddelande. Så många ler inesser behövs inte, desto viktigare att kommunikationerna verkligen fungerar. Oav- sett om kunderna ringer till fasta eller mobila nummer är samtalet alltid gratis, säger Tommy. Omöjligt att själv vara specialist RingUp/Callisto och Harley-Davidson ProBike har under åren utvecklat en relation som i grunden bygger på ett samarbete som båda parterna är måna om att behålla. Att RingUp/ Callisto kan Harley-Davidson ProBikes verksam- het på djupet gör bland annat att supporten förenklas och, inte minst, att ProBike-medar- betarna kan lägga energin på sin huvuduppgift: Att sälja H-D.
– Det händer otroligt mycket inom begreppet mobiltelefoni. Vi har gått från 450 NMT-nät till dagens 3G och nu är 4G på väg in. Det är helt omöjligt att själv vara specialist på området. Det är därför vi anlitar RingUp/Callisto som håller sig upp daterade på allt inom den senaste tekniken. På så sätt får vi del av de inesser som passar just vårt företag, säger Tommy.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår