Spikrakt uppåt för ScanFast!

Snabb expansion ställde nya krav på telefonin

ScanFast, som bland annat säljer spikpistoler och infästning, har gjort en makalös resa de senaste åren och gått från en handfull anställda till runt femtio i dag. En sådan snabb expansion ställer samtidigt högre krav på kommunikationslösningar och en väl fungerande telefoni.

Familjeföretaget ScanFast AB i Uddevalla startade 1987 och var till en början främst inriktade på att sälja spikpistoler och infästningsmaterial till emballageindustrin.
För snart sju år sedan kom det som skulle bli det stora lyftet för företaget.
– ScanFast bestämde sig för att satsa på en byggavdelning. Det var jag och ytterligare fyra personer till som köpte halva bolaget och vi blev då sammanlagt elva anställda. Samtidigt började vi sälja våra produkter mot byggindustrin, framförallt tillverkare av prefabricerade hus, berättar Stig Eriksson, en av delägarna i bolaget.
En satsning som snart visade sig ligga helt rätt i tiden, för det har blivit ett rejält lyft.
– Innan satsningen på egen byggavdelning låg omsättningen runt 20 Mkr, i år räknar vi med att komma upp i 140 Mkr, berättar Stig vidare.
Affärsidén är att erbjuda ett brett sortiment av spikpistoler, kompressorer, all typ av spik, dyckert, skruv, plugg och infästningar, samt lim, borr, bits, beslag och sågblad till framförallt bygg- och emballageindustrin.
– Vi är idag ett drygt 30-tal säljare på företaget och vi arbetar mot kunder över hela landet.

Ny växellösning
Den snabba expansionen har samtidigt ställt helt andra krav på kommunikation och telefonilösningar. ScanFast har sedan lång tid tillbaka haft ett samarbete med lokala RingUp/Trestads Mobil Curator.
– Tidigare fanns här bara tre till fyra mobiltelefoner och bara ett fast nummer till företaget. Nu har alla säljare egen mobil och när de är ute på kundbesök har de en iPad med sig där de lägger in alla orders, berättar Stig.
Den gamla analoga växeln har också bytts ut mot en modern molnbaserad RingUp ME växel som har installerats av RingUp/Trestads Mobil Curator.
– Växeln är operatörsneutral, vilket innebär att vi behållit vårt gamla Telia-abonnemang som vi var nöjda med.
Tjocka väggar i lokalerna innebar dock att det var problem med täckningen.
– Det löste vi genom att sätta upp antenner och installera repeaters som förstärker signalerna, berättar Carina Sävland på RingUp/Trestads Mobil Curator.

Plattor i backen
ScanFast är nöjda med hur den nya växellösningen fungerar.
– Framförallt är det ett användarvänligt system, där vi enkelt kan koppla samtal mellan kollegor och vi ser om någon är upptagen, vilket vi inte gjorde tidigare.
RingUp/Trestads Mobil Curator har även hjälpt ScanFast med att hitta det bästa och billigaste mobilabonnemanget.
Stig Eriksson värdesätter att ha en lokal leverantör av telefoni och kommunikation.
– Vi är väldigt nöjda med dem, de är kunniga inom sina områden.
En fördel är att bland annat egen serviceverkstad.
– Det händer att telefoner och surfplattor läggs på biltaket och hamnar i asfalten så att displayen spricker. Sådant brukar de kunna fixa samma dag, säger han.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår