RingUp installerade ny växel hos SM-vinnare

Elhandelsbolagets strävan är att vara bäst på kundservice

Borås Elhandel nöjer sig inte med att följa strömmen och vara lagom bra på kundservice. De vill svara blixtsnabbt och vara bäst. Nu har de vässat sig ytterligare genom att installera en ny växellösning med hjälp av RingUp/Trecom. Och kanske blir det då nya SM-tecken som landar hos företagets kundservice-avdelning.

Två gånger har Borås Elhandel AB i Borås vunnit SM i Telefoni & Kundservice i klassen Energi och Miljö. Vid ytterligare tre tillfällen har man hamnat på pallplats.
– Det är vi stolta över, säger Magnus Alholme som är försäljnings- och marknadschef och även den som har ansvar för It och telefoni på företaget.
Han berättar att den genomsnittliga svarstiden var 22 sekunder när SMtecknen bärgades.
– Kundservice är prio ett och vårt mål är att minst 90 procent av alla inkommande samtal ska besvaras inom en minut.
Borås Elhandel har totalt cirka 63 000 elkunder där merparten finns i Sjuhäradsbygden.
– Vi har även en del kunder i storstäderna, framförallt studentbostäder och andra singelhushåll. Detta beroende på att vi kan hålla attraktiva priser för kunder med liten förbrukning, menar Magnus Alholme.
Han poängterar gärna den satsning på solcellslösning som företaget började med 2015.
– I samarbete med en underleverantör tar vi helhetsansvaret för både elinstallationen och monteringen av solcellerna. Efterfrågan på solenergi ökar och personligen tror jag det är framtidens energikälla.

Utstrålade pålitlighet
För att kunna bibehålla hög kundservice, och helst förbättra den, krävs förstås en modern växellösning. Det var den direkta anledningen till att företaget för ett tag sedan bestämde sig för att installera en ny växel och gick ut med förfrågan till olika leverantörer. RingUp/Trecom fick slutligen förtroendet.
– Vi fick ett bra bemötande och Edvin Dzajic, som är vår kontakt, ingav förtroende och utstrålade pålitlighet. De kunde presentera en modern lösning och med en kedja som RingUp bakom sig upplevde vi att det var en stabil aktör, säger Magnus.
Borås Elhandel ville ha en molnbaserad lösning och koppla ihop växeln med mobilerna.
– Tidigare kunde jag bli galen när jag pratade i mobilen och det ringde på fasta telefonen samtidigt eftersom det inte syntes att jag var upptagen i annat samtal. Samtidigt såg vi ett nytt behov när vår mobilitet ökade och fler av våra säljare har börjat jobba mer ute hos kunderna. Vi ville också att det skulle vara enkelt att lägga till och ta bort användare när personal börjar eller slutar.

Statistik styr öppettider
I den operatörsoberoende växeln kunde de också behålla Telia som operatör, vilket var ett önskemål. Ett viktigt kriterium var också att enkelt kunna plocka ut samtalsstatistik. Den är avgörande för kundservicen.
– Med hjälp av samtalsstatistiken har vi förändrat våra öppettider för växeln. Tidigare hade vi öppet till klockan fem på kvällen, men efter klockan fyra hade vi knappast några samtal. Likadant såg vi att på morgonen mellan klockan nio och tio hade vi mycket trafik, och det var samtidigt som personalen hade sin fikarast. Nu har vi ändrat så att vi öppnar växeln klockan nio i stället för klockan åtta och vi har vår fikapaus halv nio. Det innebär att hela personalen kan samlas i fikarummet, vilket ger en helt annan gemenskap. Sedan är vi fullt bemannade när det börjar ringa klockan nio.

Flexibel kundtjänst
Magnus poängterar att ett litet företag måste ha hög flexibilitet. När det kommer mycket samtal och kundtjänst inte hinner med, signalerar de om att uppbackning behövs.
– Då kopplar vi om så att fler av oss kan ta emot kundsamtal och stötta upp. Allt för att vi inte ska ha för långa svarstider.
Sammantaget är Magnus Alholme nöjd med lösningen och imponeras bland annat av installationen.
– Allt var klart på två timmar och fungerade. Vi fick utbildning i de nya växelfunktionerna och vi kunde fortsätta använda våra befintliga headset i nya utrustningen, vilket innebar en kostnadsbesparing. De nya funktionerna gör att vi enkelt kan koppla ur oss när vi har lunch eller är upptagna med annat. Vi kan också snabbt se om våra kollegor är upptagna när samtal ska kopplas vidare. Lösningen är tidsbesparande och förenklar vår vardag, summerar Magnus.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår