Verkstad med nöjda kunder

Mechanum startade sin verksamhet 2008 med ambitionen att bli europas ledande bilverkstad.
Idag är de på god väg. nya anläggningar öppnar successivt och kundnöjdheten är mycket hög.
– Vi har även lyckats få ordning på telefonin genom en RVS-lösning från RingUp/Mentor Tele, säger företagets IT-chef Anders Karlsson.

Mechanum är i dagsläget auktoriserad verkstad för åtta av de större bilmärkena som finns i Sverige. Det ställer höga krav på verkstadspersonalens kunnande, men även på bokningspersonalen.
För att effektivisera kundkontakterna har företaget sett över sin telefoni och använder sedan i fjol en RVS-baserad tjänst (RingUp Voice Solution) som administreras via RingUp/Mentor Tele i Göteborg.
– I den gamla stationära växeln bröts samtalen ganska ofta, och det var krångligt att göra omprogrammeringar. Dessutom var räckvidden för dect-telefonerna för kort för vår rörliga personal, säger Anders Karlsson.

Mer mobil
Växeln åkte ut och har inte heller ersatts av någon ny stationär växel. Istället hyr Mechanum de tjänster man behöver via RVS.
Telefonin berör 230 användare, spridda på företagets olika anläggningar runt Göteborg och Malmö. På Contact centret i Mölndal sitter bokningen på sexton fasta telefoner. På de övriga anläggningarna har personalen mobiltelefoner och endast en enstaka fast telefon som back-up om GSM-nätet skulle sluta fungera.
– När mekanikerna provkör bilar har de ofta behov av att kunna ringa kunden direkt från bilen och diskutera felen, därför är mobiltelefonerna idealiska, säger Anders Karlsson.

Många möjligheter
Innan Mechanum bestämde sig för ett samarbete med RingUp/Mentor Tele gjordes en upphandling där fem kandidater tillslut blev tre.
– Allt ”demades” för oss IRL och en bidragande orsak till att vi valde RingUp/ Mentor Teles RVS-system var alla möjligheter som bokarna upplevde som positiva, säger Anders.
På skärmen får bokaren en bra översiktbild på flödet. Här kan man bland annat kolla köer, väntetid och statistik, men också bygga upp svarsgrupper. Bokarna har i allmänhet koll på 3-4 märken var, och genom svarsgrupperna hamnar kunderna direkt hos rätt märkesspecialist.

Nöjda kunder
Själva växeln sitter hos CipTel och de administrerar även uppgraderingar och support som handlar om hårdvaran. Som operatör har Mechanum valt Tele 2, inte minst på grund av bra personliga kontakter.
Mechanum har som ambition att vara ett företag med ovanligt hög servicenivå, därför ringer de upp omkring 60 procent av dagens kunder och ställer några frågor som även berör telefonin.
– 96 procent av alla kunder är nöjda och det är ett väldigt högt betyg för vår bransch, säger Anders Karlsson.

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår