Hard Rock café - Organisation bakom Hard Rock får cafét att svänga

Det första Hard Rock Cafe öppnade 1974 i London och fick sedan snabbt fäste i resten av världen. Idag finns restaurangen på 120 platser i 40 länder.
Konceptet är i stort sett vad det var i begynnelsen: God amerikansk mat, rejäla portioner, bra musik och spännande inredning.

Det gästerna möter när de besöker restaurangerna är förstås serveringspersonal, hovmästare och bartenders, men bakom kulisserna i den skandinaviska verksamheten finns också en organisation på 10 personer som jobbar med marknad och drift.
Acke Andersson reser runt mellan restaurangerna i Stockholm, Oslo och Göteborg.
Han är teknisk chef och ansvarar bland annat för IT och A/V.
Rockmusik och musikaliska event har alltid varit en viktig del av Hard Rocks affärsidé, och det första cafét startade just av två rockälskande amerikaner på vift i Europa.
– Jag ser till att vi har lämpliga tekniska hjälpmedel för verksamheten. Det är mycket som ska funka eftersom vi har öppet 364 dagar om året samt att vi har nattklubb, livemusik och olika events varje vecka.

Personlig kontakt
Sedan sex år har Acke RingUp/Linné Kontorsmaskiner som partner på telefon- och IT-tillbehörssidan. De ser främst till att Hard Rock Cafe Skandinavien har en telefoni som funkar för alla medarbetare. I detta ingår även utbytestelefoner, service och support.
RingUp/Linné Kontorsmaskiner är ett av RingUp-kedjans mindre företag med ett par anställda, och för Acke är det just fördelarna med det lilla företaget han vill åt.
– De vet vem man är när man ringer och ger alltid ett personligt bemötande. Man behöver inte förklara så mycket utan de vet vilka vi är och hur våra behov ser ut. Dessutom har de andra strängar på lyran, som exempelvis skrivare, säger Acke.

Reser runt
Den administrativa personalen har mail och kalendrar integrerade i mobilerna. Alla funktioner styrs centralt via en central Microsoft Exchange 2010 server, vilket ger de anställda ett flexibelt system för att exempelvis meddela frånvaro och möten eller synkroniserade kontakter.
– Vi är totalt åtta personer som reser mellan de olika restaurangerna, och det är klart att telefonin och mobilkommunikationen är en viktig grej som måste funka. För att förenkla den tekniska driften så har vi även system som gör att vi kan övervaka och styra våra ljud- och bildsystem från våra mobiler, säger Acke.

Som på museum
Hard Rock Cafe Skandinavien drivs av en svensk koncern, men oavsett om man besöker en restaurang i Kuala Lumpur eller i Göteborg möts man av samma koncept som förutom maten och musiken präglas av en omsorgsfull inredning baserad på musikrelaterade föremål som köps in eller doneras av diverse rockstjärnor.
I kollektionen som består av över 65 000 föremål finns bland annat originaltexter till Beatleslåtar, Jimi Hendrix V-gitarr och Madonnas konformade BH från 80-talet – rariteter som roterar mellan de olika etablissemangen.
Med ett strikt koncept och ett starkt varumärke har Hard Rock lyckats behålla sin karaktär under snart 40 år. Fortfarande under parollen ”Love all – serve all”.
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår