Idas hårfina succé

Bankens sågning blev Ida Backlunds e-handelssuccé

När Ida Backlund ville låna pengar till aktiekapitalet fick hon kalla handen från banken. Sälja löshår på nätet skulle aldrig fungera. Då tog 22-åringen saken i egna händer och tio år efter mötet på banken omsätter hennes e-handelssuccé Rapunzel of Sweden 130 Mkr.

Vi tar det från början, hur kom du på affärsidén att börja sälja löshår på nätet?
– Jag började använda löshår när jag var tolv år och tio år senare tyckte jag att utbudet och kvaliteten som fanns på löshår var för dålig. Det var då jag bestämde mig för att själv beställa hem från tillverkarna och jag startade en enskild firma. Utöver eget användande tänkte jag sälja till mina vänner. Det var så det började och när det efterhand blev mer och mer så ville jag starta aktiebolag och sälja löshår på nätet. Men då krävdes förstås aktiekapital.

Där kunde allt spruckit innan det ens börjat eftersom banken där du ville låna pengar inte bara nobbade dig, utan sågade din affärsidé. Kändes det inte ganska uppgivet efter den sågningen?
– Jo, gud, jag var jätteledsen. Bara att ta sig dit hade känts jättejobbigt, som en stor tröskel att ta sig över. Men när jag varit ledsen några dagar bestämde jag mig för att det här ändå skulle gå och jag knöt nävarna i byxfickorna. Att bryta ihop och sedan komma igen var det som gällde.

Hur gick det till?
– Min dåvarande pojkvän Stefan Löfgren gick in med halva aktiekapitalet. Mina föräldrar ställde upp och lånade ut pengar till mig, sedan hade jag en del egna pengar som jag satsade. Mycket pengar gick åt till att registrera och skydda varumärket Rapunzel of Sweden. Själv tog jag inte ut någon lön i början, utan arbetade dels i receptionen på en camping och dels som personlig assistent åt en pojke med aspbergers syndrom. På nätterna jobbade jag med att packa orders, svara på mejl, sköta bokföring och allt annat.

Nu, tio år senare, omsätter företaget 130 Mkr och har ett 60-tal anställda. Vad är det som möjliggjort succén?
– Att jag har jobbat med något jag är intresserad av och brinner för. Jag har alltid trott på min idé och jag har också omgett mig med människor som trott på varumärket. Sedan har det haft stor betydelse att jag nischat in mig på en produkt och tänkt smalt i stället för brett. När jag började kunde jag sänka priserna till en tredjedel av vad kunderna fick betala om de handlade löshåret från en salong, eftersom jag kapade bort flera försäljningsled.

Hur kom du på namnet Rapunzel of Sweden?
– Som barn hade mamma läst sagan om Rapunzel åtskilliga gånger och jag tyckte det passade perfekt som mitt firmanamn och varumärke eftersom det anspelade på hår. Flickan Rapunzel i sagan hade också varit en förebild för mig.

Var det svårt att lära sig löshårsindustrin?
– Det är en komplex verksamhet som årligen omsätter 2,5 miljarder dollar. Anledningen till att jag själv var missnöjd med kvaliteten, var att många tillverkare blandade äkta löshår med syntetiskt material och det var ingen bra kvalitet. Eftersom löshår var något som jag var intresserad av, gick det ändå ganska snabbt att lära sig finna de rätta vägarna för att hitta bra produkter som jag själv trodde på.

Förekommer det illegal handel med äkta människohår?
– Det gör det och jag läste mycket om det för att inte gå i några fällor. Vi tar vårt löshår från Indien, Kina och Mexiko. Vi är mycket noga med att kontrollera de vi samarbetar med så att inte människor tvingats lämna hår ifrån sig mot sin vilja. Det är bland annat därför vi inte har något brasilianskt löshår som många efterfrågar. För oss känns det inte som något säkert land att importera ifrån och vi tar då inte de riskerna.

Att starta e-handel ligger i tiden, men vad krävs för att lyckas?
– Det var nog lättare att starta när jag gjorde det för tio år sedan, nu har konkurrensen hårdnat. För att lyckas måste man först och främst vara beredd på hårt arbete. Sedan måste du nischa in dig på en produkt, och det ska vara någonting som du själv har känsla för och har kunskaper kring. Du måste ha en fungerande logistik, kunderna är otåliga och vill ha varan de beställt så snabbt som möjligt. Sedan gäller det att få ut ditt varumärke och vinna kundernas förtroende så att det skapar ringar på vattnet.

Vilka är fallgroparna?
– Att du plötsligt får en idé om att sälja någonting som du tror kan fungera, men du har ingen relation till produkten. Då infinner sig inte den rätta känslan och i slutändan tror du själv inte på det du säljer. Ett vanligt fel är också att tänka brett i stället för att fokusera på att vara bäst på en produkt.

Skulle du kunna applicera Rapunzelkonceptet på någon annan produkt och lyckas lika bra?
– Bra fråga, jag har själv tänkt en del på det och i framtiden är det inte omöjligt att jag startar upp någonting nytt. Men ännu så länge är ingenting klart med det. Jag fokuserar på Rapunzel och de tre bolagen som jag köpt in mig i via det investmentbolag jag driver.

Rapunzel säljer löshår till ett 70-tal länder. Vad krävs för att internationalisera sin e-handel?
– Att man skaffar sig kunskap om landet och anställer personal som kan språket, att man lär sig landets kultur och framförallt lär sig landets lagar och regler. Och så måste man vara beredd på att internationalisering kräver mycket tid och kostar mycket pengar.

Löshår anspelar i de flesta fall på ytlighet, är det enklare att sälja den typen av produkter på nätet tror du?
– Det kan vara både ock. Vi har öppnat salonger för att kunderna ska kunna klämma och känna på våra produkter. Det är kanske lite enklare med löshår än många andra produkter. Men jämfört med till exempel kläder är det ändå en betydligt mer avanceradprodukt.

På andra sidan ytligheten står ditt engagemang mot att bekämpa cancer. Vad är det du gör?
– Min mamma hade bröstcancer och flera i min släkt har drabbats av cancer. Själv föddes jag med ett hjärtfel och fick ligga på barncanceravdelningen på Sahlgrenska sjukhuset när jag var tio år. Då fick jag se barn som dog av cancer. Jag och min mamma Ann- Christin startade en stiftelse som stöttats av Rapunzel of Sweden genom att företaget skänker tio procent från försäljningen av peruker. Stiftelsen har sammanlagt fått in en miljon kronor, pengar som ska gå till forskning och utbildning kring cancer.

Du och din före detta man Stefan Löfgren separerade för några år sedan, men valde att fortfarande äga och driva Rapunzel tillsammans. Hur får man den affärsmässiga relationen att fungera när den privata relationen spruckit?
– Man får helt enkelt separera den privata delen från den affärsmässiga.

För två år sedan sålde ni av merparten av aktierna till riskkapitalbolaget Valedo Partners, hade du separationsångest kring det?
– Absolut, det var ju ett livsverk som jag byggt upp tillsammans med Stefan. Vi var tidigt överens om att vi skulle sälja det med tiden, men när väl den dagen kom kändes det svårt att skilja sig från det.

Du har lagt stor vinning om att styla det 1 500 kvm stora huvudkontoret i Umeå. Berätta hur det ser ut och varför det är så viktigt?
– Vitsprejade lagerhyllor känns viktigt med tanke på produkterna vi säljer, det ska ju inte se ut som ett industrilager. Alla lokaler är ljusa och alla arbetsplatser har utsikt mot Umeälven. Arbetsmiljön är viktig för trivseln och vad man presterar.

Vad är fördelen med att finnas i Umeå, med tanke på bolagets internationalisering?
– Låg hyra och så är vi ett väl sammansvetsat gäng som arbetar här. Vi har fått bra stöd från kommunen och övriga näringslivet. Så länge inte leveranstiderna påverkas, finns ingen anledning att flytta tycker jag.

Vilka kändisar har använt löshår från Rapunzel of Sweden?
– Bland annat familjen Kardashian och Nicole Kidman av Hollywood- kändisarna och Carola Häggkvist med flera från den svenska kändiseliten. Vi har också ett väl utvecklat samarbete med flera Hollywood-stylister.

Du arbetade mycket de första åren med företaget och blev sjuk av det. Hur hittade du balansen i livet?
– Sedan försäljningen till Valedo Partners har jag kunnat släppa en hel del av ansvaret och fokusera på produktutveckling. Innan var det väldigt intensivt. Eftersom jag har ett medfött hjärtfel, arytmi, som innebär att hjärtat slår ojämnt, blev det väldigt påtagligt mot slutet. Nu har jag hittat en bättre balans mellan privatliv och arbete, vilket gör att jag också mår bättre.

Genom åren har du fått motta fler utmärkelser för ditt entreprenörskap. Hur viktigt har det varit?
- Jag är jättetacksam och stolt, lite överväldigande ibland. Har aldrig själv ansökt om ett pris, att vinna utmärkelser har aldrig varit något som jag strävat efter. Det bara blev så.

Till sist, vad vill du säga till den kvinnliga banktjänstemannen som nobbade din affärsidé för tio år sedan?
– Jag tror att hon fått höra och läsa om mig så många gånger att hon förstår att hon gjorde fel och att det förhoppningsvis lärde henne något. Men det finns absolut inga hard feelings från min sida mot henne i dag. Och vem vet, om hon inte nekat mig lånet så hade det kanske aldrig gått så bra som det gjorde…

FAKTA OM IDA BACKLUND
Gör: Entreprenör som startade e-handelssuccén Rapunzel of Sweden för tio år sedan. Är i dag minoritetsägare i bolaget och ansvarig för produktutvecklingen. Äger också ett investmentbolag med delägande i tre bolag.
Ålder: 32.
Familj: Sambo med förre världsmästaren på längdskidor, Per Elofsson. Dottern Milla, sex år, från tidigare förhållande, samt Pers barn Elias, tolv år, och Emilia, tio år.
Bor: Umeå.
Utmärkelser som entreprenör: Årets unga entreprenör 2009, Årets kvinnliga stjärnskott 2010, Årets digitala gasell 2013.
Fritidsintressen: Vara med familjen, vistas i naturen och att träna

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår